اردوگاه تربیتی دانش آموزی امام خمینی(ره)

وبلاگ اختصاصی . اردوگاه تربیتی امام خمینی (ره)

اردوگاه تربیتی دانش آموزی امام خمینی(ره)

وبلاگ اختصاصی . اردوگاه تربیتی امام خمینی (ره)

اردوگاه تربیتی دانش آموزی امام خمینی(ره)

سلام
این وبلاگ جهت استفاده دانش آموزان،مربیان ومعاونین پرورشی مدارس،دبیران محترم هنر،هنرآموزان ،مربیان فنی،کارشناسان فرهنگی وهنری ادارات آموزش وپرورش علاقه مند به اردو و استفاده از امکانات اردوگاه تربیتی دانش آموزی امام خمینی (ره) و مسابقات فرهنگی وهنری، راه اندازی شده است. باشد که با نظرات وهمکاری های تمامی عزیزان دراین راه گام موثری برداشته شود، برای هماهنگی جهت استفاده از امکانات اردوگاه، باشماره همراه مدیر اردوگاه 09127559517 تماس حاصل فرمایید.
باتشکر رضاعیسی آبادی

آخرین نظرات
نویسندگان

نمایشنامه دانش آموزی حکمت غالب

شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۲:۰۴ ب.ظ

ویژه متوسطه دوم وهنرستان ها

جنسیت پسر

نویسنده: رضا عیسی آبادی

 

پاییز 1394

شخصیت ها:

                      بازیگرنقش عادل شاه

بازیگرنقش قاصد

 

بازیگرنقش وزیر تشریفات

بازیگرنقش تند الممالک

بازیگرنقش منع الدوله

بازیگرنقش اعتدال السلطنه

کارگردان

بازیگران نقش نمایندگان کشورها

                  بازیگران نقش درباریان

 

 

 

 

(صحنه ی نمایش کاخی را نشان می دهد که با وسایل ابتدایی میز و صندلی مدرسه ساخته شده است وپادشاهی با عزّت وافتخار برمسند قدرت نشسته واطرافیانش  باجلال و جبروت در کنارش به صف ایستاده اند)

عادل شاه:                 بله... چنانکه بارها گفته ام و الان نیز می گویم. سعی داشته باشید در اداره امور کشور طوری رفتار کنید که همیشه ضعیفان و زیر دستان شما بتوانند راه رشدوتعالی را بپیمایند.باید ترتیبی اتخاذ کنید که اختلافات طبقاتی در کشور روز به روز کمتر شود.دیگر نبینم ونشنوم  فردی در کشور به خاطر مال ودارایی و سرمایه اش پولدار تر می شود و کسی که ندار وفقیر است هر روز فقیر تر و ناتوان تر گردد. باید بدانید در دوران پادشاهی نژاد الدوله  بسیاری از افراد با زد وبندهای فراوان  پولهای هنگفتی رابه جیب زده اند. ما باید به شیوه ی حسنه ی مولای مان امیر مونان علی (ع) عمل کنیم که هنگامی که زمام حکومت مسلمین را به دست گرفتند فرمودند:به خدا سوگند اگر آن اموالى که از بیت المال غارت شده و عطایایى که بى‏حساب به این و آن بخشیده شده است را بیابم که کابین زنان شده یا کنیزانى با آن خریده شده باشد ، همه را قاطعانه به بیت المال باز مى‏گردانم »

همه:                       (همهمه می کنندوهرکس چیزی می گوید)بسیار عالی است .خوب است.چگونه این کار صورت بگیرد......

وزیر تشریفات :         قربان قاصدی از ایالات مرزی رسیده وقصد شرفیابی دارد.

عادل شاه:                 داخل بیاید.

قاصد:                      (وارد می شود)قربان ! از سرزمین های دور خبر داده اند که هیاتهای عالی رتبه ی آن سرزمین ها  به سرزمین ما عزیمت نموده اند وبا هدایای گرانبها و پیشنهادات تجاری و همکاری های همه جانبه قصد ایجاد روابط بیشتر با ما را دارند.پیشتاز این گروه ها نماینده ی چین وماچین است که امروز عصر وارد دربار خواهند شد

عادل شاه:                 خوش آمدند.قدم میهمان ها بر روی چشم ماست. میهمان حبیب خداست علی الخصوص میهمانی که برای میزبان و ایل وتبارواهل وعیالش برکت نیز به همراه داشته باشد.دستور دهید ازبدو ورودشان  به مرزهای سرزمینمان با امنیت وعزت کامل همراه شوند تا هم خطری برایشان پیش نیاید که باعث مکدر شدن شان گردد وهم حواستان جمع باشد که غیر از آنچه به نفع مملکتمان است درخفا انجام ندهند.( به قاصد) شما هم استراحت کنید.(قاصد خارج می شود)

وزیر تشریفات:          قربان!همان طور که مستحضرید درزمان حکومت حاکم قبلی نژاد الدوله روابط کشور با اغلب کشورها به تیرگی گراییده بودوبعد از انتصاب وانتخاب شما به عنوان حاکم واداره کننده ی این مملکت وبا تلاشهای ظریفانه ی نماینده ی توانمند تان جناب ظریف الدوله تیرگی ها ی بین الدوئل به روشنی گرایید و باب ظفری به رو ی ما ومردمان این مملکت باز شده است .قصدما باید این باشد بادرایت شما دراداره ی امور بتوانیم روابط جدید را طوری برنامه ریزی وهدایت کنیم تا منافع سرشار آن عاید تک تک افراد جامعه گرددوگرانی و سختی های زندگی شان را از دوششان برداریم.من پیشنهاد می کنم قبل از آن که اولین گروه وارد شوند وبخواهیم قرار دادها ی همکاری رابا آنها به امضا برسونیم با هم به مشورت وگفتگو بشینیم ویک نتیجه و برنامه یک دست و هماهنگ تنظیم کنیم تا بتوانیم بیشترین استفاده و بهره رااز این روابط داشته باشیم.

منع الدوله:                قربان به نظر من اصلا رابطه با کشورهای دیگر کار مفیدی نیست.نه تنها کار  مفیدی هم نیست بلکه آسیب ها وپیامد های خیلی بدی هم خواهد داشت و باعث ایجاد وابستگی به این کشورها خواهد داشت. جناب نژاد الدوله که بنده افتخار مشاورت ایشان را هم داشتم بسیار کار عاقلانه ای می کردند که با دیگر ممالک رابطه ی خصمانه داشتند.این امر باعث شده بود هیچ یک از اطلاعات محرمانه وسری  کشور مان به بیرون درز نکند وما متکی بر اقتصاد خودمان باشیم وهیچ نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم هرچه می خواهیم باید خود در کشور بسازیم.من تمام تلاش خود را درمقابله با ورود بیگانگان انجام خواهم داد.

تند الممالک:              بله دیگه. همین امر باعث شد که مملکت ما این قد ر ضعیف و عقب مانده بشه ومردم ما در آن سالها آنقدر سختی و تنگدستی و مرارت بکشند که هنوز نتوانند کمر راست کنند وهنوز نتوانیم اقتصاد آسیب خورده ی کشور را به سامان برسانیم. تازه اطلاعاتی که در دوران نژاد الدوله درز کرد در هیچ دوره ای درز نکرده بود.به نظرمن نه تنها باید روابط را انجام دهیم بلکه باید به اندازه ای دراین مسیر پیشرفت کنیم که جبران سالهای عقب ماندگی را هم بکنیم ما به جای ساخت و تولید محصولاتی که هیچ پیشرفتی در آن نداشتیم باید آن راوارد کنیم.درضمن ما به اندازه کافی از اجناس به درد نخور چین وماچین وارد کشور نموده ایم.به نظر من اصلا نماینده ی این کشور را راه ندهیم.من تمام تلاش خود را برای مقابله با منع الدوله انجام خواهم داد.

اعتدال السلطنه:          صبرکنید دوستان.اینقدر عجول نباشید.آدمی درهمه ی موارد باید حد وسط ومیانه روی را رعایت کند نه بایستی هم نظر منع الدوله تمامی روابط وارتباطات را تعطیل کرد وخانه نشینی و انزوا را پیش گرفت و نه باید تمامی اختیارات تولید و مصرف داخلی را در دست خارجی ها قرار دهیم ما باید با درایت و تدبیر  به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم از افکار،فن آوری ها،شیوه های کار آفرینی وتکنولوژی های پیشرفته ی آنان درهمه موارد استفاده کنیم و سرمایه گزاری هایی در داخل کشور انجام دهیم تا با فن آوری های جدید وارداتی تمامی جوانان وافراد جویای کار کشور را از کارها و شغل های کاذب دور کرده وبه تولید وآفرینندگی برسانیم .ماباید در قراردادها وتفاهم نامه ها ی خود با تمامی کشورها این مورد را در نظر داشته باشیم که یکی از عمده ترین فعالیت های آنان در امور فنی ،آموزش نیروی انسانی وتربیت جوانان در این زمینه ها باشد تا هم راه خودکفایی را پیش برده باشیم وهم از دارایی های کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وزیر تشریفات:          درهرحال مایک سری وظایف عمومی داریم که در مقابل مهمانها باید انجام دهیم و مسئولیت این امر با ماست ویک سری وظایف خصوصی است که به عهده ی شماست لطفا برنامه ریزی مناسبی را شروع کنید تا  از کار نتیجه ی بهتری را کسب کنیم.

عادل شاه:                 ما باید از این موقعیت پیش آمده استفاده ی بهینه کنیم نه با جنگ وجدل با یکدیگر آسیب های جدید به مردم وارد کنیم.کاتب آماده باشد تا برنامه های پیشنهاد ی که مورد تایید می باشد را ثبت کند.

کاتب:                      بنده آماده می باشم وتمامی مواردی را که عالی جناب تایید بفرمایند  بدون کم  وکاست ثبت و ظبط می نمایم

عادل شاه:                 اولین موردی که من به نظرم می رسد این است که یک سری از فعالیت ها باید دراولویت قرار گیرد که بازده وسود سریع داشته باشند ومردم به زودی در آن فعالیت ها سهم شده و به بهره برداری برسند و نتیجه ی آن سهل الوصول باشد

همه:                       موردتایید می باشد.بسیار عالیست.

اعتدال السلطنه :         درکنار این منافع زود بازده که سریع و زود مشکلات مردم و جامعه را رفع می کند وباعث خرسندی افکار عمومی از کار حکومت می شود. یک سری توافقات بلند مدت نیز باید داشته باشیم .تا در آینده نیز درهای پیشرفت بیشتری بر روی ما باز شود.

تندالممالک:               من می گم اصلا نیازی به این کار هانیست  ما باید در های کشور خودمان را به وی برادران خارجی خود باز کنیم وبگذاریم آنها همه جانبه درکشور ما فعالیت کنند .ماباید اختیار همه امور رادستشان بدهیم تا اونها کشور مار ا مثل ممالک خودشان آباد و پیشرفته و سرشار از برکت کنند ماباید تمام رسم و رسومات و ایدیپئولوژی های فکر وفرهنگی اونها رو قبول کنیم وخود را از این عقب ماندگی نجات دهیم.

منع الدوله:                اعتراض دارم اقاجان اعتراض دارم.این چه منطقیه. من می گم اصلا نباید به اونها اجازه ورود بدهیم شما می گید که باید تمام بابها را به رویشان باز کنیم...

وزیر تشریفات:          آقایان ساکت باشید.حداقل در حضور عالیجناب عادل شاه از اینگونه صحبت های غیر رسمی و بی ادبانه پرهیز فرمایید گوش کنید ببینیم عالی جناب نظرشون چیه.

عادل شاه:                 درراه اداره امورات یک کشور ومهمتر از آنها روابط خارجی و بین المللی هم تندروی و هم کندروی می تواند باعث آفات و آسیب های جبران ناپذیری گردد.نه باید افسار امو را یک جا دست غیر نهاد ونه باید کلا در رابست و ودر کنج عزلت نشست . به نظر من اعتدال السلطنه نظری میانه مونطقی دارند  من ایشن را به عنوان مسئول میهمانان خارجی وتوافق کننده ها منصوب می کنموبه جنابان تندالممالک و منع الدو له هم اکیدا اخطار می دهم که به هیچ وجه دراین امور تندروی وکند روی های شخصیتی خود را وارد نکنندتا امور در فضای یکاملا متعادل به پیش برود.خوب بروید وهرکس با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد تدارکات کارها را اماده کنند.(چند نفر خارج می شوند) ( کارگردان نمایش  که در بین  تماشاگرها نشسته بلند می شود)

کارگردان:                خوب آفرین تا اینجاش خوب بود(به روی سن می رود)خسته نباشید.فقط باید بتونیم توادامه ی  نمایش نتیجه ی کار را نشان بدیم.تا اینجا برای مقدمه کافیه.بقیه رو دوباره می نویسم تا هفته بعد می آرم دوباره تمرین می کنیم.این تکه ها که دراومده راباید به آقا نشون بیدم تا نظرشو بگه.الان صحنه ی مذاکرات فردی را که تمرین کرده بودیم را اجرا کنید تا ببینم چه جوریه.(غیر از کارگردان همه بیرون می روندوکارگردان در گوشه ای ایستاده وتماشا می کند.موسیقی می نوازد .منع الدوله بایکی از خارجی ها وارد می شوداوبا شمشیر ی در مقابلا اوایستادگی میکند وعقب عقب می رود و مانع حرکت او می شود وگاه به او شمشیر می کشد.بعد از سمت دیگر تندالممالک وارد می شود یک نفر خارجی را پشت خود سوار کرده و حرکت می دهد.بعد ازآنها اعتدال السلطنه با جمعی از خارجی ها وارد می شوند خود با جلال و جبروت ازجلو می رودو دیگران در پی او با حالتی کاملا ملتمسانه اورا بدرقه می کنند..موسیقی عوض می شود وصحنه ی دربار شکل می گیرد.همه ی درباریان در یک صف ایستاده و روبروی آنها خارجی ها هستند درمیان تخت شاهی به چشم می خورد.موسیقی قطع می شود.)

وزیر تشریفات:          (اعلام می کند) شاه شاهان عادل شاه والا مقام وارد می شوند(همه تعظیم می کنند عادل شاه وارد شده ودر تخت خود می نشیند.)

                             (صحنه ی آخر صحنه ی کاخ است همه ی اعضای کابینه در یک طرف وسفیران و نمایندگان خارجی درروبرو ایستاده اند.)

عادل شاه:                 قدوم تمامی میهمانان گرانقدر ربر چشم ماست امیدوارم در این چند روزی که ما میزبان شما بودیم اسباب راحتی تان فراهم آمده باشد

اعتدال السلطنه:          قربان تمامی افرادی که در این چند روز درمذاکرات شرکت کرده اند مطالبشان را کتبا ارائه نموده اندوبعد از بررسی های زیاد به نتایجی رسیدیم که اعلام می گردد.در وحله ی اول با توجه به مذاکراتی که انجام شد قرار دادهایی  در امر راه سازی بسته شد و آنها را متعهد کرد که درطول ده سال بهترین راه های ارتباطی بین تمام نقاط کشور را ایجادکنند.تا دسترسی به تمام نقاط آسان تر گردد. علاوه بر آن بربرقراردادورود صنعت وشیوه های ساخت وسایل مختلف در کشورمورد توافق قرار گرفت و مقرر شد کشور های طرف قرار داد علوم مختلف صنعتی خود را در اختیار کشور قرار دهند و با استفاده از نیروی انسانی بالای کشورتولیدات آنها را در این سرزمین انجام دهند.مورد دیگربهبود سیستم های آبرسانی واکتساب و ذخیره ی آن برای بهبوداوضاع کشاورزی است که جزو تعهداتشان می باشد،درضمن همکاری هایی در زمینه ی بهداشت و تجارت وخرید وفروش تجار در این کشور ها صورت گرفته است.در ضمن مقرر شده است که در قبال تمامی خدمات انجام شده توسط این کشورها صنایع دستی و تولیدات کشاورزی وصنعتی به آنان بدهیم و سرمایه های ملی و زیربنایی از کشور خارج نشود.

کارگردان:               

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی