انجمن هنرهای نمایشی کانون سلمان: نمابشنامه دانش آموزی دیوارو بردار
کسب رتبه شایسته تقدیر کشوری در بین فرهنگیان کشور در مسابقات پرسش مهر
قابل استفاده دانش آموزان متوسطه اول و دوم
جهت نمایشنامه خوانی و نمایش صحنه ای
نمایشنامه:
دیوارو بردار
نویسنده رضا عیسی آبادی
زمستان 1403
شخصیت ها:
بنّا لباس نارنجی
بنّا لباس صورتی
ملات کش لباس نارنجی
ملات کش لباس صورتی
کارگر لباس نارنجی
کارگر لباس صورتی
مدیر لباس نارنجی
مدیر لباس صورتی
معاون لباس نارنجی
معاون لباس صورتی
معلم لباس نارنجی
معلم لباس صورتی
مربی لباس نارنجی
مربی لباس صورتی
کدخدای لباس نارنجی
کدخدای لباس صورتی
مشاور لباس نارنجی
مشاور لباس صورتی
افق
مهران
دانش آموزان لباس نارنجی
دانش آموزان لباس صورتی
اهالی روستا
توضیحات پیشنهادی، قبل از اجرای نمایشنامه :
- تغییرصحنه های این نمایش، با استفاده ازنورهای موضعی است و دکورهای آن، بسیار ساده، محدود، و نمادین به کار می رود.
- در صورت وجود داوطلب زیاد در گروه، بازیگران می توانند هرکدام، نقش یکی از شخصیت ها را بازی کنند ودر صورت کمبود بازیگر، به صورت بازی در بازی، هر چند نقش را یک نفر بازی کنند.
- لباس ها و گریم ها ی بازیگران نمادین و ساده و به راحتی قابل تغییر باشند.
- این نمایشنامه برای استفاده دانش آموزان پسر نوشته شده و در صورت استفاده در مدارس دخترانه می توان شخصیت ها به شخصیت های مونث تغییر داد.
صحنه 1:
(صحنه تاریک است. در تاریکی، از داخل صحنه، صداهایی به گوش می رسد.)
صدا: نیمه... دادم....آجر....دادم....ملات.... ریختم.....کلوک .....دادم ...نیمه ....دادم ....آجر .... دادم....
(دو نور موضعی بردوگوشه ی صحنه می افتد. در هر دو طرف، یک بنا و یک ملات کش و یک کارگر آجر پرتاب کن،یک گروه با لباس نارنجی ویک گروه با لباس صورتی مشغول هستند و دیوار چینی می کنند.)
صدای بنا ها: سه قد.... دادم.... آجر.. دادم.....ملات...ریختم.....آخ دستت بشکنه زدی به پام...کلوک.... دادم. ملات ....ریختم..... بجنبین نارنجی ها زودتر تمام نکنند....ملات بریز کجا رو نگاه میکنی؟.... (نورمی رود.)
(نور کامل درصحنه می افتد.صحنه ی دیواری بدون در و پنجره و بدون انتها از بالا و پایین و چپ و راست، با ویدئو پروژوکتور، بر دیوار ته صحنه نقش می بندد.)
صدا ی کدخدای نارنجی: امروز در میان این مدرسه، دیواری کشیده شده تا دانش آموزان ده لباس نارنجی هیچ گونه ارتباط درسی، علمی، مهارتی، کاری، عاطفی، ورزشی، بازی، گفتگویی و هیچ چیز دیگر با دانش آموزان لباس صورتی نداشته باشند و از افکارمنفی آنها متاثر نشوند و منحرف نگردند و در امن وامان باشند...
صدای جمعیت نارنجی ها : هورا...
صدای کدخدای صورتی: این دیوار که ادامه اش در طول روستا، از شرق به غرب کشیده شده، تمامی محلات صورتی را از لباس نارنجی ها جدا می کند و هیچ گونه رابطه ی کاری، تجاری، کشاورزی، دامداری، فرهنگی، ازدواج و هیچ چیز دیگر بین افراد توانمند ده صورتی با افکار منفی، ناتوان وعقب افتاده ی ده لباس نارنجی بر قرار نمی گردد. و این دیوار، سدّ محکمی است که ما را در برابر گزند لباس نارنجی ها مصون می دارد. و ما را در مسیر پیشرفت قرار می دهد...
صدای جمعیت صورتی ها : هورا.....
(تصویر دیوار محومی شود و تاریکی صحنه)
صحنه 2:
(نورمی آید. دیواری در میانه ی صحنه، از انتهای صحنه تا جلوی صحنه کشیده شده و دو دسته دانش آموز در دو طرف آنها مشغول هستند. لباس فرم یک گروه نارنجی و لباس فرم گروه دیگر صورتی هست. هرگروه کاری انجام می دهند که ارتباطی به کار گروه آن طرف دیوار ندارند. نورمی رود)
صحنه 3:.........برای دریافت فایل کامل نمایشنامه با شماره همراه درج در پروفایل تماس بگیرید.